Nicholas Ind, en av verdens fremste merkevareeksperter, var gjesteforeleser på BI i går – og jeg var en av de heldige medlemmene i Trondheim Markedsforening som ble invitert til å høre på.
Han satte medarbeidernes rolle i bedriftens merkevarebygging i fokus og var opptatt av at ledergruppa måtte åpne opp for innspill både internt og eksternt for å kunne forstå hva som egentlig foregår. Skylapper og forutinntatt meninger er neppe noe hensiktsmessig strategisk verktøy ;o)
Nicholas Ind hadde mange gode eksempler på hvordan ulike virksomheter hadde gått frem for å engasjere alle ansatte i å definere og leve etter sine kjerneverdier. Behovet er stort, en undersøkelse fra Storbritannia viser at kun en tredjedel av alle ansatte er engasjert i jobben sin (resten er rimelig likegyldige).
Virksomheter som Greenpeace, IBM, FC Barcelona, Patagonia og Moderna Museet i Stockholm hadde alle på ulik måte tatt tak i sine utfordringer som et felles internt løft.
Jeg ble særlig sjarmert av de to forbudte spørsmålene hos Google:
Er det lønnsomt? Er det teknisk mulig?
Recent Comments